måndag 14 februari 2011

Kmia blir asienblå

Nu har jag efter ett års hejdlöst guppysamlande börjat sortera mina planer något. Flera projekt är nedlagda och jag har lyckats sålla ner antalet stammar. Två röda stammar blev till exempel en, när full red kasserades till förmån för det jag kallar Kmia (Klaus Mitt I Allt). I samma veva flyttades idén med R2r2-effekt från full red-projektet till Kmia. För att få till det hela åkte jag i helgen runt till alla zooaffärer i jakt på asienblå honor. Resultatet får väl sägas vara ok, även om min förhoppning var enbart homozygota asienblå. Hornbach visade sig ha det jag sökte och priset var överkomliga 15kr/st...


Första bilden visar den totala avsaknaden av gula och röda pigmant hos den asienblå honan:


Bild två är kmia-hanen.

Tredje bilden visar en av fyra heterozygot asienblå honor. Här syns tydligt R2r2-effekten i den ljusblå stjärtfenan. Effekten som gör röd färg ljusblå är det jag vill åt som en extra krydda i min nu enda röda (och ljusblå) stam.

Sista bilden är den enda homozygot asienblå honan tillsammans med Kmia-hanen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar