fredag 18 december 2009

Hänt i huset


Hos magentorna från Kenneth simmade det plötsligt lite yngel för någon vecka sedan. Honorna var inte direkt tjocka innan så glatt överraskad fann jag mig själv letandes efter nån gammal yngelkasse bland slangar, pumpar och annat akvaristiskt bråte. Fem yngel räddades och ett till simmade i går kväll bland de stora fiskarna.

Jag har för övrigt tänkt klart (?) kring magentornas framtid. Då färgen i sig själv inte är så där värst knallig tänkte jag korsa in full red från en fullröd albinohane (Horst). Tanken är här att bli av med den moskvablå fronten (Y-bundet) och få till en fullröd albino magenta. Jag behåller förmodligen även den ursprungliga färgen i en linje.

Har givetvis köpt lite nya fiskar... Två pink (3/4-svarta) honor (Hornbach), ett par 3/4-svarta leoparder (Djurmagazinet Farsta), två moskvablå hanar (Stockholm zoovaruhus, Kungens kurva), två 3/4-svarta röda hanar (Djurmagazinet Farsta) och en extremt vitfenad grå micariffhona (Hornbach).

De moskvablå hanarna går nu med min lilla abnormishona och en av pinkhonorna. Moskvablå och pink i kombination blir det som numera kallas panda. Och en äkta dvärg(abnormis) panda måste ju bli elakt söt!

Den andra pinkhonan går med de två 3/4-svarta röda hanarna som för övrigt ser ut att vara fullröda under det svarta. Jag har väl inga större förhoppningar men med lite tur kan de röda näsorna lysa igenom pinkanlaget om så där två generationer. Annars är det väl helt ok hanar att korsa in i en pinklinje.

Leoparderna kunde jag bara inte låta bli. Stjärtfenan är knalligt gul och röd med ovanligt stora svarta punkter och svart kant. Färgkombinationen gör sig nog bäst på en lite mer storfenad guppy så det här får bli min andra halvmåneguppyvariant. Här återstår dock en hel del arbete med fenvinklar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar