torsdag 2 december 2010

Pumpaläns

Nu har jag fått igång och fintrimmat mitt nya luftsystem. En större luftpump köptes in och kopplades via 16mm elrör som matarledning till alla akvarium. Från elröret som går runt hela guppystugan har jag dragit ner vanlig luftslang till respektive akvarium. För att ansluta luftslangen till elröret borrade jag ett lite för litet hål och tryckte in luftslangen som då tätade sig själv. Luftängden justeras med vanliga plastklämmor. Det hela fungerar lite över förväntan och ljudnivån på själva pumpen överröstas av ett milt väsande från sådär 25 syrestenar varav en del är riktiga luftbomber. Jag är mycket nöjd med hela arrangemanget som är mycket driftsäkrare än vattenpumpar som måste kontrolleras efter vattenbyten eller strömavbrott. Enda nackdelen är möjligen att luftpumpen bidrar med mindre värmealstring till akvarierna så här vintertid än alla vattenpumpar gjorde.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar