onsdag 18 augusti 2010

Inte bara guppy i Berlin

Ett av mina sidoprojekt är att få fram bleeding heart platy som är albino. Problemet har varit den totala avsaknaden av albinogenen bland svenska platy. Så i Berlin fick jag napp hos Claus Osche, han hade en handfull feta wagtail platyhonor som var heterozygota för albino. En av dem fick hänga med hem till Sverige. Claus föreslog att jag skulle sätta henne med albino koi svärdbärare för att få fram albino i f1. Jag velade lite och funderade på om det inte var bättre att satsa på bleeding heart platy istället. Till slut fick ödet avgöra, det fanns helt enkelt inte albinosvärdbärare i Stockholms zooaffärer för tillfället. Men två bleeding heart hanar fick jag tag på! Problemet blir nu att bara hälften av honans förmodade yngel bär på albinogenen och det går inte att veta vilka.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar