söndag 3 januari 2010

Ni1

Hittade några hanar på akvarielagret som ser ut att bära på nigrocaudatus (XNi eller Ni1) eller det som ursprungligen kallades halvsvart. Inte att förväxla med Ni2 som många kallar halvsvart/halfblack...

Jag känner mig ganska säker på att det är nigrocadatus då den delvis svarta bakkroppen och den röda fläcken ovan analfenan stämmer bra överens med Jörgen Frörups Guppygenetik A-Z.


Bilden är något missvisande och det är helt rätt att tänka bort lite blått skimmer framförallt på kroppen.

Hanen simmar nu med en helt ofärgad galaxy rundstjärtshona från Klaus (Jag börjar få ont om honor nu...). Jag förväntar mig ormskinnsmönstrade söner och rökigt svarta döttrar då Ni1 med största sannolikhet är x-bundet. I f2 borde det dyka upp en del svarta hanar och honor.

Alltid intressant att fundera på vad som går att göra med "nya" gener. Vad sägs om moskva magenta Ni1, moskva ormskinn Ni1, pink Ni1 eller gulmetallic Ni1?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar