onsdag 6 oktober 2010

Guppystugan

Överst står ett gäng tolv- och tiolitersakvarier för små linjer och kullar. Längst bort på övervåningen står fyra 40-litersakvarier för Rio tocantins, hellblau galaxy, lyrsvärdbärare x platy och black orange. I den undre raden står sex akvarier på drygt 100 liter vardera, här driver jag upp större kullar och håller enstaka stammar i sin helhet. Plastburkarna på akvariet i mitten använder jag för att flytta runt fiskar. Den vänstra lite högre burken är mitt "fotoakvarium", en plastburk för livsmedel inköpt på konsum typ. Stående under lysrören blir bilderna helt ok.


 Utmed andra väggen har jag mina 26 godisburkar för födande honor. Varje burk innehåller tre liter vatten, lite javamossa, en posthornssnäcka och så givetvis en guppyhona. Javamossan fungerar som yngelskydd och växer dessutom helt ok trots den bristfälliga belysningen. Posthornsnäckan tar hand om överblivet foder och håller burken ren från alger. Dessutom stimulerar posthornssnäckan en liten infusoriekultur. När honan fött får ynglen gå kvar i godisburken nån vecka för att få nära till infusorier och skalad artemia. Jag har borrat hål i burkarnas lock för att lätt kunna utfodra honor och yngel.


Under godisburkarna skymtar mina tre sjuttiolitersakvarier. Där går flamenco dancer, japanblå röda översvärd elongated dorsal och ett gäng black endler pond.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar