onsdag 14 juli 2010

Bara lite giessener...

För ett par år sedan hittade jag en halvsvart svart giessenerhona i en zooaffär. Jag köpte henne och tänkte att det kunde vara kul med en liten guppyodling... Jag åkte till Klaus och fick ett par metallic (eller möjligen galaxy) rundstjärtar. Jag skötte min odling i två 12 litersakvarier och en gurkburk i köket.

På grund av platsbrist drog jag aldrig upp några hanar till full storlek förräns nu, utan återkorsade helt enkelt giessenerdöttrar mot rena galaxyhanar. Sådär tre generationer senare är det intressant att se vad den där halvsvarta honan tog med sig förutom giessenergenen, allt blir ganska tydligt på fullvuxna hanar.

Här är ett gäng metallic (y-bundet) "röda" (x-bundet) rundstjärtar som är heterozygota för asienblått (R2r2). Tydligen bar honan på en röd stjärtfena som på de här hanarna blivit till en kortfena. Hon bar även på asienblått som gör den röda färgen till neonblått i heterozygot uppsättning. De två första är de jag valde till fortsatt odling.



 Den tredje hanen är en giessener och kan pga. det långa gonopodiet inte användas.


 På den sista hanen kan man se det röda slå igenom i stjärtfenan men pga. rundad panna används han inte i fortsatt odling.

De utvalda asienblå hanarna går nu med fullröd albino x galaxy giessenerhonor. Mitt mål är att får fram en stam fullröda giessener-rundstjärtar som även innehåller asienblått och albino. Förhoppningsvis kan de neonblå döttrarna efter mina utvalde asienblå hanar återkorsas mot fullröd albinotriangel och ge en hel del rundstjärtar som är ganska röda resp. blå och ev. även albino.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar