tisdag 6 april 2010

Nära nu

Var hemma hos Olle och hämtade medicin att tillsätta vattnet. Redan efter sådär fyra timmar började några 3-7mm stora maskar tappa greppet.


Fick även med mig en trio enhetliga galaxyhanar i utställningsklass hem. De här killarna kommer förmodligen bli fäder till nästa generation galaxy hos mig. Jag har ett trettiotal galaxy giessenerhonor som borde falla dem i smaken. Min galaxystam är minst sagt spretig, honorna är ofärgade, prickiga eller svarta i fenorna. Hanarna är röda, oranga, vit-blå-gula och svartprickiga/fläckiga i alla tänkbara kombinationer. Min tanke är därför att använda de ofärgade honorna för att sopa rent i stjärtfensdjungeln. Den färg som nu lägger sig på stjärtfenorna ska komma från Olles hanar.


Två lyrhonor med okänd täckfärg, en grå och en blond, fick också följa med hem. Så har jag startat en tredje linje för att återskapa Olles filigranlyra! Jag tycker honornas stjärtfenor påminner lite om en korrekt spadstjärt med parallell ovan och underkant, vilket lovar gott för att få fram den rätta lyrschwungen.


Tack Olle för alla fiskar och medicin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar