fredag 12 mars 2010

Dagens fynd


Spjutstjärtshona 19kr på Hornbach. Notera stjärt- och analfenans form. Det fanns bara en. Jag har letat efter den här typen av guppy sedan november och noga letat bland många hundratals, kanske tusentals, honor i stockholms alla zooaffärer sedan dess.

Jag tror hon bär på den x-bundna moskvablå genen, då hon och fler honor i samma akvarium hade samma svartsotiga kropp och fenor. Den långa ryggfenan är kopplad till spjutstjärtsgenen och fanns också på ungefär hälften av de andra svartsotiga tjejerna.


Jag ville inte starta upp ännu en linje och fick klura en del innan jag lyckades peta in henne med mina två trekvartsvart röda hanar. Alla magenta-, störzbach- och micariff-linjer valdes på vägen bort då jag inte vet vilken påverkan dessa gener har på bildandet av spjutfenan. Jag tror att spjutgenen blir ett bra sätt att pimpa upp den kanske lite alldagliga trekvartsvarta röda linjen. Dessutom är genetiken ganska enkel och tydlig i den här linjen vilket förenklar ev. utkorsningar i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar