måndag 18 januari 2010

Just nu

Har själv lite svårt att hålla reda på alla olika linjer nu och förmodligen är det inte lättare för bloggbesökare… Ett förtydligande är på sin plats. Just nu driver jag dessa linjer framåt:

Albino(PREA)/guld galaxy giessener

Min äldsta linje. Stammar från en trekvartsvart giessenerhona jag hittade för ett par år sedan. Jag fick en galaxyhane av Klaus och har odlat linjen i två 12-litersburkar sedan dess. Albino och guld korsas just nu in. Mina galaxy har storprickiga stjärtfenor vilket inte verkar vara normalfallet.

Japanblå

Ny linje från Klaus japanblå DS. Valde hanar helt utan svärd. Hoppas kunna korsa in albino(RREA) nån gång framöver utan att få med nåt rött.

Röd japanfiligran albino (PREA)

En favvo! Korsar just nu Klaus japanblå med två galaxyhonor, en med och en utan färg på stjärtfenan. I den andra linjen korsar jag lite på chans min röda albinohona (från Klaus) med min albinogalaxyhane. Den första linjen bör producera japanblå filigran-söner, den andra linjen rödaktiga albinohonor(om föräldrarna bär samma typ av albino…) med filigran på ena x:et. Kombinerade och med lite tursamma överkorsningar ska det gå att får fram en homogen karamell. Tänkte även försöka korsa in wiener smaragdgrönt på stjärtfensroten… En favvo!

Filigran halvmåne

Börjar yngla av sig men jag har fortfarande stora problem att få föräldradjuren att överleva tillräckligt länge.

Trekvartsvart giessener

Giessener galaxyhonan har förmodligen ynglat ett par gånger men alla yngel är uppätna. Näst gång borde de trekvartsvarta hanarna ha gjort sitt jobb och ynglen blir värda att rädda.

Pingu (trekvartsvart pink)

Har inte lyckats hitta några pinkhanar än, men mina trekvartssvarta röda trianglar jag hittade i nån zooaffär är grymt snygga även för en kortfensfantast. Rundstjärtar är trots allt målet.

Dvärgpanda (moskvablå pink abnormis)

Nu har jag hittat en moskvahane som är vital! Abnormishonan och de två pinkhonorna verkar uppskatta sällskapet. Blir nog tvungen att hålla isär två linjer här.

Fullröd albino(RREA) / fullblå(?) albino(RREA)-heteroblå(r2R2)

Hittade en neonblå liten hona för en tid sedan. Då föddes idén att göra en variant på Håkan Turessons röd/blå dubbelsvärd men med rundstjärt istället. Den neonblå honan som jag tror är heterozygot för asiatiskt blå (r2R2) går nu med min fullröda albinohane från akvarielagret/Horst. Om det hela fungerar som tänkt ska halva första generationen vara neonblå. De neonblå ska då gå att återkorsa med rent fullröda för att återigen ge halva kullen neonblå. En baggis alltså, men då kvarstår en hel del arbete med att få till en rundstjärt och kanske giessenerfenor.

Moskvamagenta

Korsar just nu in giessener. Ska inte vara nåt problem, alla giessenerhonor och moskvablå magentahanar sparas framöver. Hela stammen går i ett 70-litersakvarium.

Fullröd magenta albino(RREA)

Magentahonorna går med den fullröda albinohanen från Akvarielagret/Horst. Magenta ska vara dominant så det är bara att återkorsa med fullröd albino framöver om det behövs.

Fullrosa (albino(RREA) magenta fullröd micariff)

I ett första steg (f2) hoppas jag få fram fullröda albino micariff. Ja, den fullröda albinohanen från Akvarielagret/Horst är inblandad igen! Förmodligen täcker micariff en hel del av det röda så kanske blir fiskarna rosa redan här. Annars blir det till att korsa in magenta…

Reflexvit (albino(RREA) hellblau galaxy APW micariff)

Påbörjat i två linjer dels hellblau galaxy och dels samma start som i den fullrosa linjen. Behöver få tag på x-bunden APW.

Wiener smaragd

Fick några grymt snygga firrar med vita svärd av Klaus. Funderar på att korsa in albino och arbeta om linjen till översvärd…

Rio Toncantins, Brasilien

Vildform köpt på Södermalms akvarieaffär.

Trinidad

Vildform köpt på Södermalms akvarieaffär.

...............................

PREA – Pink Red Eyed Albino - Min egen förkortning för albinotypen med ögon som skiftar färg i rosa, rött och nån gång svart. Jag tror att det rör sig om den gamla europeiska albinovarianten. Hojta till om du har ett bättre namn.

RREA – Real Red Eyed Albino – Klart röda ögon oavsett ljusinfall eller synvinkel. Finns i Horst helröda albinotrianglar. Den amerikanska albinovarianten?

Alla linjer utom halvmåne och wiener smaragd försöker jag få till rundsjtärtar med en innerlig förhoppning om nålstjärtar. Jag håller mina linjer i 10-70 litersakvarier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar