söndag 17 januari 2010

Coola Miami

Nu är jag hemma från min Miamiresa. Vädret var väl sådär... Kallaste perioden på trettio år sades det, vilket innebar en ynka minusgrad och nån snöflinga. Rena vårvädret.


Tyvärr försvann alla djuren med plusgraderna och min förhoppning att kanske kunna håva upp någon souvenir(dvärgtandkarpar) bleknade snabbt. Det närmaste jag kom var några killi(?), bild ovan, i en av dammarna på Lion Country Safari samt ett gäng Gambusia(?) i en park. Båda gångerna omöjliga att håva upp och dessutom kanske inte helt i min smak. Gambusiorna var inplanterade som myggbekämpare i en konstgjord sumpmark med fina gångbroar för besökare. Här växte bland annat hornsärv, pistia och vanlig gul näckros.


Vi besökte även Neighborhood Fish Farm som tyvärr också var hårt drabbade av det kalla vädret. I betongkaren simmade dock lite fina guppy av olika amerikanskt blaffiga sorter samt en hel del "feeders-guppy"


 De hade även lite kaxiga halvnäbbar och för Sverige ovanliga guldfiskar. Ångrar lite att jag inte köpte med mig några halvnäbbar eller feeders som souvenir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar